Supermineraler

Två viktiga ämnen som kroppen får brist på vid långvarig stress är mineralerna zink och magnesium.

Zink

Zink är inblandat i en lång rad väsentliga processer som styr bl.a. ämnesomsättning, matsmältning, fertilitet, hud, hår och naglar samt hjärnans uppfattning av omvärlden.

Sanna Ehdin skriver mer utförligt om zink på sin blogg.

Magnesium

Magnesium fyller en rad viktiga funktioner i kroppen, t.ex. att stärka skelettet och för musklernas normala funktion. Men det mest annärkningsvärda med magnesium är hur det påverkar nervsystemet och hjärtat.

Ett intressant utdrag ur Sanna Edhins artikel om magnesium visar på det viktiga sambandet mellan magnesiumbrist och stress:

”Resultatet blir att man samtidigt kan vara väldigt trött och ha en malande inre aktivitet som gör att det är svårt att slappna av (beror på magnesiumbristen). Man sover inte lugnt och tänker inte heller lugnt och balanserat, samt har tendenser till hjärtklappning. Man spänner sig för mycket i situationer som inte skulle kännas påfrestande om magnesiumnivåerna var normala i kroppen.”                         Dr. Sanna Ehdin

(Läs artikeln om magnesium i sin helhet på Sanna Ehdins blogg här.)

Magnesium och hjärtat

Vanliga följder av långvarig och konstant stress är hjärtklappning och hjärt-kärlproblem. Edhin menar att patienter med just de symptomen alltid ska ordineras högre doser magnesium.

Jag har ätit 100 g magnesium varje kväll i ungefär ett år, och tycker att jag är mer avslappnad och har mindre symptom som t.ex. hjärtklappning. Nu i helgen hade jag inte med mig burken till stugan, så jag har varit utan i några dagar och tycker redan jag mår sämre. Har just de symptom som Sanna beskriver med hjärtklappning, inre oro och svårt att slappna av. Men nu ska det bli ordning på torpet igen!

Ordinera magnesium vid stress

Under perioder sv stark stress kan kroppen förlora mer än hälften av sitt magnesiumlager.

Med tanke på allt forskarna vet idag om sambandet mellan stress och brist på zink och magnesium är det ganska konstigt att inte läkarna, som första åtgärd, ordinerar extra tillskott för patienter med t.ex. utmattningssyndrom. Naturligtvis inte som ersättning av övrig nödvändig behandling, men det skulle sannolikt snabba på processen med att tillfriskna.

Här finns guide till de olika varianterna av magnesium: https://martinajohansson.se/kop-ratt-magnesium/

Har beställt magnesiumtaurat för normal hjärtfunktion mm på https://alternativhalsa.se

På kvällen tar jag magnesiumbisglycinat från Alpha Plus, hjälper mig att komma till ro. På dagen cal/mag eller Magnesium Optimal från Helhetshälsa. Dessa tre finns på apotea.se.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s